Get Adobe Flash player

Drie koningen

Het drie koningenfeest wordt gevierd op 6 januari. Er is een rode draad te bespeuren in het vieren van de jaarfeesten. Het Sint Michaelsfeest vieren we op 29 september, Michael is de begeleider van Sint Joris. Sint Joris is de ridder met de rode mantel op het witte paard die met zijn zwaard de koningsdochter redt van de draak. Michael is de aartsengel van de herfst. Aan het Michaelsfeest zijn oogst- en dankfeesten gekoppeld, met de peuters hebben wij het op de peuterspeelzaal als een oogstfeest gevierd. Op 11 november vierde we met onze lampionnen optocht het Feest van Sint Maarten. Sint Maarten deelt zijn rode mantel met de bedelaar. Hij geeft niet alles weg, maar deelt met de ander, heb uw naaste lief gelijk uzelf.

Sint Nicolaas met zijn rode mantel op een witte schimmel, naast hem zijn vriend Piet, de taken zijn duidelijk verdeeld. Sinterklaas die kan lezen in zijn grote boek en met grote wijsheid kan beoordelen wat iemand nodig heeft. Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.

Hier is een ontwikkeling in kracht in onszelf te zien, eerst is er strijd (Michael), dan het delen (Maarten) en daarna de samenwerking (Nicolaas). Maria is geen mantelwijze, maar draagt het verwachtingsvolle, zij trekt het rood aan en omhuld het met een blauwe mantel.

De Drie Koningen, de wijze uit het Oosten. Deze koningen hebben mantels van verschillende kleuren aan, zij zijn meer op de individualiteit gericht. De koning met de rode mantel Melchior, de koning met de blauwe mantel Balthasar en de koning met de groene mantel Caspar.

De koningen konden de `sterren` lezen en op die manier de ster aan de hemel zien verschijnen die de geboorte van Christus aankondigde. Deze wijzen volgden de ster, ontmoeten elkaar onderweg en gaan vervolgens samen op weg naar Bethlehem. Hier vinden zij de stal waar het koningskind geboren is. Koning Melchior schenkt Jezus, de koning der koningen, het rode goud als symbool voor wijsheid en het denken. Koning Balthasar schenkt Jezus wierook, het symbool voor het gebed, het voelen en het teken dat Jezus geëerd zou worden. Koning Caspar schenkt Jezus mirre een parfum waarmee de doden in die tijd werden ingewreven, het symbool van onsterfelijkheid en het willen. Dan gaan de wijzen de lange weg terug, eerst samen en daarna alleen naar hun eigen land en volk en dragen uit wat ze gezien hebben, elk op hun eigen manier.