Get Adobe Flash player

Nieuws

 

Palmpasen en Pasen

Palmpasen en Pasen zijn de feesten die het meest zichtbaar verbonden zijn met de natuur. De maan- en de zonnestand hebben alles te maken met de dag waarop dit feest gevierd wordt. Pasen is altijd op de eerste zondag na de volle maan in de lente.
Oorspronkelijk was Palmpasen een oud vruchtbaarheidsfeest. Het
 werd gevierd in het voorjaar bij de herbeleving en opstanding van de natuur. Pas in de christelijke tijd is er de opstanding van christus mee verbonden.
Met de jonge kinderen kunnen we dit feest het beste vieren door hen in de natuur te laten beleven dat alles opnieuw tot leven komt. De bolletjes die hun groen weer laten zien, de knoppen aan de bomen die weer zwellen en op springen staan. Het plezier in het zoeken en vinden van de ontkiemende planten en bloemen in de natuur hoort net zo goed bij het paasfeest, als het zoeken naar de paaseieren.

Met Palmpasen maken we de palmpaasstok die staat voor de levensboom.
Het symbool van de groei- en levenskrachten van de mens en de drager van de geest. We versieren hem met crêpepapier in de kleuren donkergroen (het oude) en lichtgroen (het nieuwe). De ketting van zuidvruchten aan onze palmpaasstok is het symbool van het voedsel dat wij bij onze reis door het leven nodig hebben. In de vruchten zit ook het zaad(pit) voor een nieuw begin. De broodhaan bovenop de stok is de verkondiger van de nieuwe dag.
Als staart draagt hij een takje van de buxus, een struik die altijd groen blijft en een beeld geeft van het eeuwige leven.
Pasen is het feest van de opstanding. Het woord Pasen is afgeleid van 'Passah' dat dansen, springen, huppelen in het Syrisch/Arabisch betekent.
Het drukt de blijdschap uit over het licht, de zon heeft de winter en de duisternis overwonnen.

Het is buiten zichtbaar, de vogels bouwen hun nestjes, de bomen en struiken lopen uit, de sneeuwklokjes, krokussen en narcissen zijn met hun kopjes boven de grond gekomen, de natuur vernieuwt zich wederom.

Hemelvaart en Pinksteren

Met kerst wordt het Christuskind geboren, het feest van hoop en licht in een donkere tijd. Op “Goede Vrijdag” sterft Hij de menselijke dood. Hij gaat de weg die ook de mensen gaan, door de dood heen om drie dagen later op te staan met ” Pasen”. Na veertig dagen vaart Hij ten hemel (Hemelvaart).
Maar tien dagen later wordt de “Heilige Geest” over zijn leerlingen uitgestort. ”In de ruimte waar zij bijeen waren begon het plotseling geweldig te waaien. Voor hun ogen daalden de vlammen uit de hemel neer, op elk van hen een, vanaf dat moment konden de leerlingen in alle talen van de wereld spreken”. Zij raakten geïnspireerd (spiritus=geest).
Het “Pinksterfeest” is een feest van de geest, een bewustzijnsfeest. De mens is op zoek naar zijn eigen geest en naar de geesteskracht in de natuur de wereld om hem heen.

Als de hele natuur van de dood is opgestaan, als alles bloeit en vol bloesems staat, dan vieren de christenen het feest van wat zij noemen de schenkende Geest. In de gaven van de opnieuw ontwaakte natuur beleefden de christenen vroeger nog de gaven van Gods heilige Geest, de openbaring van zijn kracht.
Zo kregen vruchtbaarheidsriten een nieuwe inhoud. Met Pinksteren zijn natuur en geest op die manier verbonden.
Voor kleine kinderen zijn de historische inhouden van het pinksterfeest niet direct toegankelijk. Met hen vieren we dit feest, zoals ook andere feesten, via de weg van de natuur die ons altijd tijdens de feesten vooruit gaat.

Op ons noordelijk halfrond kunnen we altijd weer de trouw van de natuur door de seizoenen heen bewonderen. Zij blijft ons voorgaan, soms zien we de bloesemboom pas wanneer de roze blaadjes met de wind verwaaien, toch krijgen we volgend jaar weer een kans om met het totale proces mee te leven. De natuur toont ons uiterlijk de weg die wij innerlijk moeten gaan.

Pasen: uit het schijnbaar dode zaad ontspringt nieuw leven.
Hemelvaart:de natuur richt zich op, omhoog, knoppen ontsluiten, de bloemen openen zich voor de kosmische inwerking.
Pinksteren:de vruchtzetting vindt plaats, het leven gaat door.

Pinksteren is niet zozeer het feest van de scheppende aardekrachten, maar van de scheppende menselijke geest. Voor de kleintjes is Pinksteren een echt blij feest, met zijn vele liedjes die in een grote kring in de buitenlucht kunnen worden gezongen en gedanst. En wij, de volwassenen mogen met hun meedoen en in hun blijdschap delen.

 

    

    

Maria Lichtmis

We sluiten de Kerst en Driekoningen tijd af met Maria Lichtmis (2 februari). Het is dan precies 40 dagen na Kerstmis. De dagen worden merkbaar langer en er is steeds meer licht. Maria Lichtmis is het laatste feest waar lichtjes aangestoken worden. In vroegere tijden het begin van het nieuwe jaar. We vieren dit door een grote schaal met water te vullen en daarop alle oude kaarsjes die we met kerst hebben gebrand op te laten branden. Levenswater waar een nieuw begin/leven uit kan ontspruiten. Terwijl we alle liedjes van Sint Maarten tot en met Driekoningen nog een keer zingen. Een andere manier om het te vieren is om alle stompjes kaars in de aarde laten opbranden en zo het licht aan de aarde terug te geven. Maria blaast het licht uit en Sint Maarten steekt het weer aan op 11 november. Aan het eind van een lange donkere winter, waarin we de beweging naar binnen maakten gaan we nu weer een beweging naar buiten maken de lente tegemoet.

Drie koningen

Het drie koningenfeest wordt gevierd op 6 januari. Er is een rode draad te bespeuren in het vieren van de jaarfeesten. Het Sint Michaelsfeest vieren we op 29 september, Michael is de begeleider van Sint Joris. Sint Joris is de ridder met de rode mantel op het witte paard die met zijn zwaard de koningsdochter redt van de draak. Michael is de aartsengel van de herfst. Aan het Michaelsfeest zijn oogst- en dankfeesten gekoppeld, met de peuters hebben wij het op de peuterspeelzaal als een oogstfeest gevierd. Op 11 november vierde we met onze lampionnenoptocht het Feest van Sint Maarten. Sint Maarten deelt zijn rode mantel met de bedelaar. Hij geeft niet alles weg, maar deelt met de ander, heb uw naaste lief gelijk uzelf. Sint Nicolaas met zijn rode mantel op een witte schimmel,naast hem zijn vriend zwarte Piet, de taken zijn duidelijk verdeeld. Sinterklaas die kan lezen in zijn grote boek en met grote wijsheid kan beoordelen wat iemand nodig heeft. Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe. Hier is een ontwikkeling in kracht in onszelf te zien, eerst is er strijd (Michael), dan het delen (Maarten) en daarna de samenwerking (Nicolaas).
Maria is geen mantelwijze, maar draagt het verwachtingsvolle ,zij trekt het rood aan en omhuld het met een blauwe mantel.De Drie Koningen, de wijze uit het Oosten. Deze koningen hebben mantels van verschillende kleuren aan, zij zijn meer op de individualiteit gericht.
De koning met de rode mantel Melchior, de koning met de blauwe mantel Balthasar en de koning met de groene mantel Caspar.De koningen konden de `sterren` lezen en op die manier de ster aan de hemel zien verschijnen die de geboorte van Christus aankondigde. Deze wijzen volgden de ster, ontmoeten elkaar onderweg en gaan vervolgens samen op weg naar Bethlehem. Hier vinden zij de stal waar het koningskind geboren is. Koning Melchior schenkt Jezus, de koning der koningen, het rode goud als symbool voor wijsheid en het denken. Koning Balthasar schenkt Jezus wierook, het  symbool voor het gebed, het voelen en het teken dat Jezus geëerd zou worden. Koning Caspar schenkt Jezus mirre een parfum waarmee  de doden in die tijd werden ingewreven, het symbool  van onsterfelijkheid en het willen. Dan gaan de wijzen de lange weg terug, eerst samen en daarna alleen naar hun eigen land en volk en dragen uit wat ze gezien hebben, elk op hun eigen manier.
Na de Kerstvakantie vieren we het Driekoningenfeest. We bakken b.v. een brood en verstoppen daarin 2 witte bonen en een bruine. De peuters die de bonen in hun broodje vinden krijgen een kroontje van dezelfde kleur als de drie koningen. Op de jaartafel komen de drie koningen op bezoek bij de stal van Maria en Jozef. En we spelen nog een keer het kerstspel met het bezoek van de drie koningen.

Cursus

Cursus voor ouders van kinderen 
van deze tijd.


Door: Lise Schimmel

 

 

 

‘Kinderen van deze tijd vragen ondersteuning
waarin hun wezen centraal staat.’

Maar hoe geef je die ondersteuning?
Tijdens de cursus gaan we met elkaar aan het werk hoe je je kind de begeleiding geeft waarin het wezen van het kind zich ondersteund voelt.
En gaan we op zoek naar praktische tools die bruikbaar zijn in het dagelijkse leven.

Thema’s:
Verankeren van je positieve grondhouding t.o.v je kind(eren)
Omgaan met moeilijke momenten van jou en je kind (driftbuien/verlegen)
Omgaan met hoogsensitiviteit van je kind(eren)
Inzicht in de ontwikkeling van het kind

Wanneer: Woensdag 14 december 2011
Dinsdag 10 januari 2012
woensdag 15 februari 2012
Waar: Peuterspeelzaal Zonnestraaltje
Tijd: 20:00 tot 22:00
Prijs: 15 euro per bijeenkomst per persoon
(2de ouder kan meedoen voor de ½ van de prijs)
Voor de continuïteit is het wenselijk om alle avonden te volgen maar dit is niet noodzakelijk (de eerste avond is overigens wel belangrijk gevolgd te hebben als je overige wil volgen, het is de basis).

Ik vind het belangrijk om de cursus zoveel mogelijk op maat te maken. Dus heb je gerichte vragen en ideeën over de inhoud van de training mail deze dan naar : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Voor meer info over mij en de praktijk:
www.liseschimmel.nl

Inschrijving en betaling via Ria Hompus